ناسا توضیح بیشتری از منظومه دوتایی هدف ارائه کرد

سی دی دریا: گروه علمی ماموریت «دارت» ناسا با مطالعه داده های جمع آوری شده از این ماموریت اطلاعات جدیدی درباره ی منشا منظومه دوتایی سیارک هدف کشف کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ناسا، ماموریت «دارت» (تست تغییر مسیر سیارک مضاعف» (DART) در سال ۲۰۲۲ انجام شد و طی آن سازمان ناسا فضاپیمایی را برای برخورد عمدی با سیارک «دیمورفوس» (Dimorphos) و تغییر مسیر آن ارسال کرد. حالا دانشمندان به اطلاعات جدیدی درباره ی منشا آن سیارک همین طور علت تاثیرگذاری خوب فضاپیمای ارسالی در تغییر مدار دیمورفوس دست یافته اند.
این تیم از پژوهشگران در پنج مقاله جدید در نشریه ارتباطات طبیعت مبادرت به بررسی زمین شناسی (ژئولوژی) آن منظومه سیارکی دوتایی شامل ماهک دیمورفوس و سیارک دیگر موسوم به «دیدیموس» (Didymos) کرده اند تا بتوانند منشا همین طور سیر تکامل آن و خصوصیات فیزیکی آنرا مشخص کنند.

توماس استاتلر از دانشمندان ارشد ناسا اظهار داشت: این یافته ها به ما دیدگاه های جدیدی درباره ی نحوه تغییر سیارک ها در طول زمان می دهد. این مساله نه فقط برای شناخت اجرام نزدیک زمین که در مرکز توجه دفاع سیاره ای است بلکه برای توانایی خواندن تاریخ منظومه خورشیدی اهمیت دارد. این قسمتی از دانش تازه ای است که از ماموریت دارت به دست آورده ایم.
این پژوهشگران در مقاله ای ژئولوژی هر دو سیارک را تحلیل کرده و به نتایجی درباره ی مواد سطح آنها و خاصیت های درونی آنها رسیده اند. برخی فرایندهای طبیعی وجود دارد که می تواند چرخش سیارک های کوچک را سریع کند و شواهد فزاینده ای در دست است که این فرایندها ممکنست مسئول تغییر شکل این اجرام یا حتی کنده شدن مواد از روی سطح آنها باشند.

بررسی داده ها نشان داده هر دو سیارک یاد شده خصوصیات سطحی ضعیفی دارند که سبب این نتیجه گیری شده که سطح دیدموس ۴۰ تا ۱۳۰ بار قدیمی تر از دیمورفوس است. قدمت اولی حدود ۱۲.۵ میلیون سال و دومی کمتر از ۳۰۰ هزار سال برآورد شده است. قوت پایین سطح دیمورفوس احتمالاً سبب تاثیر مهم دارت بر مدار آن شده است. خصوصیات فیزیکی دیمورفوس نشان میدهد این سیارک در مراحلی شکل گرفته و احتمالاً با مواد به ارث برده از سیارک مادر آن یعنی دیدیموس تولید شده است.

1403/05/12