سی دی دریا
پدر علم ژنتیك ایران:

ایران پیشتاز علم شخصی سازی درمان بیماریها در منطقه است

ایران پیشتاز علم شخصی سازی درمان بیماریها در منطقه است

به گزارش سی دی دریا، رییس اولین کنگره بین المللی فارماکوژنتیک ایران با بیان اینکه، فارماکوژنتیک به مفهوم شخصی سازی درمان همه بیماریها باکیفیت و اثرگذاری بیشتر است، اظهار داشت: اکنون ایران در منطقه در این علم پیش تاز است و شماری از ایرانیان مقیم خارج به این تکنیک درمان شده اند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، پروفسور داریوش فرهود در آستانه برگزاری نخستین کنگره فارماکوژنتیک ایران با بیان اینکه، این کنگره از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ بصورت حضوری در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می گردد اضافه کرد: در حقیقت به کمک علم فارماکوژنتیک می توان داروی مناسب و اختصاصی هر بیماری را تولید کرد.
وی اضافه کرد: به عبارتی درمان برای افراد شخصی سازی می شود، به عنوان مثال اکنون در ایران برای زنان دچار سرطان سینه به کمک نمونه بافتی و خون با دستگاه MGS ژن سرطان شناسایی و به تناسب آن داروی مناسب به بیمار داده می شود.
پرفسورفرهود، در تعریف واژه فارماکوژنتیک اظهار داشت: فارما به مفهوم دارو و ژنتیک به مدلول علم ژنتیک است که به کمک این علم می توان ژن عامل بیماری شناسایی و داروی موثر در درمان آن تولید شود.

ایران پیش تاز علم فارماکوژنتیک در منطقه

رئیس اولین کنگره بین المللی فارماکوژنتیک ایران، همین طور با بیان اینکه، فارماکوژنتیک برای درمان بیماریهای ژنتیکی کاربرد دارد، اظهار داشت: هم اکنون در منطقه ایران در این علم پیش تاز است و شماری از ایرانیان مقیم خارج به این تکنیک درمان شده اند.
پروفسور فرهود، در توضیح بیشتر علم فارماکوژنتیک اظهارکرد: هم چنان که برای تشخیص آنتی بیوتیک موثر در درمان عفونت ها آنتی بیوگرام انجام و آنتی بیوتیک مناسب تجویز می شود به کمک این علم هم داروی موثر متناسب با ژن بیماری به فرد داده می شود یا به عبارتی درمان شخصی سازی می شود.
وی، با بیان اینکه، کنگره فارماکوژنتیک برای اولین بار در ایران و بصورت حضوری برگزار می شود، افزود: این کنگره به تناسب رشته های اصلی تخصصی ۱۰ پانل همچون کودکان، غدد و متابولیسم، زنان برگزار می گردد ضمن این که در این کنگره به موضوعات دیگری همچون سیاستگذاری، مدیریت، برنامه ریزی و بیمه ها توجه شده است.


پدر علم ژنتیک ایران، از حضور حدود ۶۰ استاد به نام کشور از رشته های مختلف در این کنگره به عنوان روسای پانل آگاهی داد و تاکیدکرد: در گسترش این علم شرکت های داروسازی و لابراتوار ها هم نقش مهمی دارند.
وی با اشاره به اینکه اکنون چهار گروه بیماری قلب و عروق، سرطان ها، بیماریهای متابولیک نظیر چاقی و دیابت و بیماریهای روان ۸۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده اند، در ادامه اشاره کرد: استرس و خشونت موتوری است که ژن این بیماریها را فعال می کند که به کمک علم فارماکوژنتیک می توان درمان موثر، ارزان و با کارآیی بالا را برای مبتلایان داشت.

بیمارستان های متقاضی استفاده از علم فارماکوژنتیک برای درمان تعدادی از بیماری ها

رئیس اولین کنگره بین المللی فارماکوژنتیک ایران همین طور با اشاره به اینکه، اکنون برخی از بیمارستان های کشور برای چند رشته خاص متقاضی استفاده از علم فارماکوژنتیک برای درمان بیماریها هستند، اضافه کرد: من چشم انداز این رشته از علم را امیدبخش می بینم و مخاطب این کنگره متخصصان حتی دانشجویان علوم پایه و زیست شناسی هستند تا از اکنون با این علم آشنا گردند.
پرفسور فرهود، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک چند واحد درسی در این زمینه در دانشگاه های کشور تدریس گردد.
وی همچنین، اخلاق را سرمنشأ همه مسایل و موضوع همه ادیان و بقیه را مناسک و مراسم دینی دانست و اضافه کرد: اکنون در سازمان بهداشت جهانی کمیته اخلاق در ژنتیک وجود دارد که در آن ۴ اصل اتونومی یا خودمختاری، سودمندی، نازیان مندی و عدالت مطرح است.
پدر علم ژنتیک ایران، در توضیح اصل نخست اظهارکرد: بر طبق آن هر بیماری حق دارد پزشک خود و درمان خودرا بپذیرد و مشاوره های پزشکی نباید جهت دار باشد باید همه گزینه های درمانی به بیمار گفته شود و بیمار با اختیار خود آنرا انتخاب نماید.
وی، درباره ی اصل دوم نیز اظهار داشت: بر طبق این اصل هر اقدام و یا دارویی به بیمار داده می شود باید در راستای مصالح و منافع مادی و اجتماعی حال حاضر و طولانی مدت باشد. بر طبق اصل سوم هم هر دارویی سود و زیانی دارد که در درمان سود دارو باید بالاتر از زیانش باشد.
پروفسور فرهود، درباره ی اصل چهارم بر رعایت عدالت توسط فرد درمان گر برای بیماران تاکید کرد و اضافه کرد: البته این اصل در مطب قابل اجراست اما در وضعیت کلی افراد غنی از خدمات درمانی بهتری برخوردار می باشند.
بر اساس اعلام روابط عمومی اولین کنگره بین المللی فارماکوژنتیک ایران، این کنگره از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ بصورت حضوری و با حضور متخصصان مجرب و به نام کشور در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می گردد.


1403/06/19
10:10:49
0.0 / 5
80
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دستگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
سی دس دریا