با مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛
استفاده دستگاههای دولتی از كارت هوشمند ملی الزامی شد
مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات جهت استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی در خدمات الکترونیکی دولت، به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ گردید.
به گزارش سی دی دریا به نقل از مهر، شورای اجرائی فناوری اطلاعات در جلسه شماره ۲۱ خود، استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی در خدمات الکترونیکی دولت را با استناد به ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (۵) اساسنامه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و بند ۶ ماده (۳) بخشنامه داخلی این شورا، در امتداد استفاده فراگیر از کارت هوشمند ملی در ارائه خدمات الکترونیکی دولت و حذف ستاندن کپی کارت هوشمند ملی در دستگاه های خدمات دهنده، مصوب کرد که این مصوبه به تائید رییس جمهور رسیده و توسط وزیر ارتباطات ابلاغ گردیده است. در این راستا شورای اجرائی فناوری اطلاعات در جهت ارائه خدمات الکترونیکی و حذف مراجعات حضوری برای دریافت خدمات برای اتباع ایرانی و فراگیر سازی استفاده از قابلیت ها و کاربردهای کارت هوشمند ملی و حذف ستاندن کپی کارت هوشمند ملی در دستگاه های خدمات دهنده به مردم با رویکرد عدم ایجاد هزینه مضاعف به مردم و ارائه دهندگان خدمات و دولت با توجه به قابلیت برقراری ارتباط تماسی و غیر تماسی با کارت هوشمند ملی همچون واسط بدون تماس NFC (Near-Field Communication) دستگاه های تلفن همراه یا دستگاه های کارت خوان و افزونه های سخت افزاری (کارت خوان OTG) اقدامات زیر را مصوب کرد. ماده ۱- بمنظور گسترش کاربری کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال کشور ابزارها و خدمات برخط موردنیاز برای خوانش اطلاعات کارت هوشمند ملی و احراز هویت مبتنی بر سطوح اطمینان (LOA) را فراهم آورد. ماده ۲- برای تسهیل دسترسی مردم به استفاده از کارت هوشمند ملی در مواقع فراموشی پین کارت هوشمند ملی شهروندان، لازم است که پروسه لازم برای رفع انسداد و یا اختصاص پین جدید به کارت هوشمند ملی ظرف مدت یک ماه توسط سازمان ثبت احوال کشور تدوین و به دبیرخانه شورا ارائه شود. به این منظور استفاده از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی و همین طور شعب منتخب بانکهای دولتی یا دفاتر پیشخوان مورد تائید سازمان ثبت احوال پیش بینی شود. ماده ۳- بمنظور فراگیر سازی استفاده از کارت هوشمند ملی بعد از اجرائی شدن پایلوت اول با سامانه دولت همراه و خدمات ثبت نام سیمکارت تلفن همراه، مصادیق خدمات منتخب برای به کارگیری کارت هوشمند ملی به تأیید کمیته فنی با حضور نماینده سازمان ثبت احوال کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورا می رسد. به نحوی که اشخاص با بهره گیری از کارت هوشمند ملی قادر باشند خدمت منتخب را بصورت غیرحضوری دریافت نمایند. تبصره - دستگاه های اجرائی متولی خدمات منتخب مورد تأیید کمیته فنی موظف اند ظرف مدت یک ماه با بهره گیری از سطح اطمینان متناسب و بهره گیری از سرویس برخط گواهی تأیید صحت کارت هوشمند ملی، مبادرت به احراز هویت کرده و از ستاندن هرگونه کپی کارت ملی منع می شوند. ماده ۴- سازمان ثبت احوال کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بمنظور گسترش استفاده از کارت هوشمند ملی ظرف مدت دو ماه نسبت به تدوین دستورالعمل فنی تعریف سطوح اطمینان، نحوه استفاده از این سطوح در خدمات دستگاه های اجرائی، شفاف سازی حقوق و تکالیف سازمان ثبت احوال کشور و دستگاه های خدمت دهنده و مرکز ملی تبادل اطلاعات و شهروندان، سازوکارهای تنوع بخشی به درگاه های دسترسی به خدمات با بهره گیری از کارت هوشمند ملی و سایر موارد موردنیاز اقدام نموده و برای تصویب به دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارایه کنند. دبیرخانه شورا مکلف است سند تکمیلی را در دستور کار نخستین جلسه شورای اجرائی برای اتخاذ تصمیم قرار دهد. ماده ۵- با تصویب دستورالعمل فنی تعریف سطوح اطمینان (موضوع ماده ۴ این مصوبه) کلیه دستگاه های اجرائی برای حذف ستاندن کپی کارت ملی مکلف اند با بهره گیری از سطح اطمینان متناسب و دریافت سرویس برخط «گواهی تأیید صحت کارت هوشمند ملی» از سازمان ثبت احوال اقدام نمایند. این سرویس برخط جایگزین کپی کارت ملی بوده و باید تا مدت زمان قانونی توسط دستگاه استعلام کننده و همین طور سازمان ثبت احوال کشور نگهداری شود. تبصره – سرویس آنلاین «گواهی تأیید صحت کارت هوشمند ملی» فقط مختص یک تراکنش بهره بردار بوده و استفاده از آن در سایر خدمات یا تراکنش ها و یا ارائه به سایرین، مجاز نیست. ماده ۶- در اجرای این مصوبه رعایت مصوبات جلسه ۵۴ و ۵۹ شورای عالی فضای مجازی، قانون تجارت الکترونیکی، مصوبه جلسه نهم شورای اجرائی و الزامات امنیتی ضروری می باشد.
منبع: سی دی دریا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب