سی دی دریا
آخرین وضعیت گذرگاه خدمات دولت؛

تراکنش های خدمات دولتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات 2 برابر شد

تراکنش های خدمات دولتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات 2 برابر شد

سی دی دریا: طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، تعداد تراکنش های گذرگاه خدمات دولت در مرکز تبادل اطلاعات در دوماهه نخست امسال به بالای 444 میلیون رسیده که نسبت به سال قبل رشد 2 برابری را نشان میدهد.


به گزارش سی دی دریا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بر اساس اعلام مرکز ملی تبادل اطلاعات، تعداد تراکنش های گذرگاه خدمات دولت (GSB) در مرکز ملی تبادل اطلاعات در دوماهه نخست امسال به بالای ۴۴۴ میلیون رسیده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد دو برابری را نشان میدهد. نکته قابل توجه در این گزارش آنست که در اردیبهشت ماه سال جاری به رغم ثابت ماندن تعداد دستگاه سرویس دهنده نسبت به ماه فروردین، ۵۷ سرویس جدید اضافه شده است. بدین سان تعداد سرویس ها و متدهای پیاده سازی شده به ۱۳۶۴ رسید. از طرف دیگر، بعد از افت تعداد تراکنش های انجام شده در فروردین به سبب تعطیلات نوروزی، گذرگاه خدمات دولت در اردیبهشت توانست حدود ۲۷۰ میلیون تراکنش را ثبت کند که افزایش ۹۵ میلیونی را نشان میدهد. بر طبق این گزارش، از میان ۶۸ دستگاه سرویس دهنده، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت کشور در صدر دستگاه های سرویس دهنده قرار دارند. از طرف دیگر، تا اختتام اردیبهشت، از میان ۳۴۸ دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب سازمان تامین اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین استفاده را از این خدمات داشته اند. همین طور در میان پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش ها مربوط به استعلام هویتی ثبت احوال، سرویس هویتی تکمیلی سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی و سرویس شاهکار بوده است. در این بین، با وجود فروکش کردن همه گیری کرونا، دو سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران و سرویس استعلام واکسن جز ۱۰ خدمت پرکاربرد بوده اند. آخرین وضعیت گذرگاه عمومی خدمات دولت (سروا) با نگاهی به آمارهای ارائه شده از طرف مرکز ملی تبادل اطلاعات، طی دو ماه آغازین امسال، دستگاه های وزارت کشور، سازمان اداری استخدامی و سازمان فناوری اطلاعات ایران بالاترین سرویس دهنده های این گذرگاه بوده اند که در این بین، وزارت کشور با انجام بیش از ۸۲ درصد از تراکنش ها در صدر قرار دارد. سرویس دهنده های برتر گذرگاه عمومی خدمات دولت بر طبق این گزارش، در ماه اردیبهشت تعداد خدمات ارائه شده از طرف دستگاهها به گذرگاه سروا به عدد ۲۱۱ رسید که نسبت به ماه پیش از آن، ۱۵ سرویس به این لیست اضافه شده است. همین طور تعداد دستگاه های سرویس دهنده از ۲۸ به ۳۲ دستگاه و کسب و کارهای سرویس گیرنده از ۶۴۱ به ۶۵۰ کسب وکار افزایش یافتند. سرویس گیرنده های برتر گذرگاه عمومی خدمات دولت درباب دریافت خدمات الکترونیکی از سروا نیز در همین مدت از میان ۶۵۰ کسب وکار و دستگاه اجرائی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات، به ترتیب یک استارت آپ حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بیش ترین تعداد تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند. در این بین این استارت آپ با دریافت حدود ۵۳ درصد از تراکنش ها، بزرگترین سرویس گیرنده از این گذرگاه بوده است. همین طور از میان ۹۵ میلیون تراکنش انجام شده در اردیبهشت ماه جاری، خدمات استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس امور استخدامی سامانه امید، ارسال پیامک نظرسنجی سازمان امور اداری و استخدامی و استعلام مجوز سفر وزارت کشور در صدر پرکاربردترین خدمات قرار گرفتند. مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دارای دو گذرگاه برای تبادل اطلاعات است؛ گذرگاه خدمات دولت (GSB) که وظیفه پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را بر عهده دارد. این گذرگاه با هدف یکپارچه سازی خدمات دستگاه های دولتی و امکان دریافت استعلامات میان دستگاهی روی شبکه ملی اطلاعات به راه افتاده است و نیز باتوجه به نیاز کسب وکارها به استفاده از خدمات دولتی، سازمان فناوری اطلاعات ایران گذرگاه خدمات دیگری را با عنوان گذرگاه عمومی خدمات دولت (سروا) با هدف ارائه خدمات و استعلام بین دستگاه های اجرائی با کسب وکارها بر بستر «بازارچه خدمات سروا» (API Market Place) به آدرس sarva.iran.gov.ir به وجود آورده است.


منبع:

1401/04/01
14:33:14
0.0 / 5
573
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سی دس دریا