سی دی دریا
معاون پژوهشی وزارت علوم:

30 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها زن هستند

30 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها زن هستند

به گزارش سی دی دریا، معاون پژوهشی وزارت علوم با اعلان اینکه حدود 50 درصد دانشجویان ما دختر هستند، اظهار داشت: بیش از 750 هزار نفر از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل و تقریبا 30 درصد از اعضای هیئت علمی ما، دانش پژوهان زن هستند.



به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در نشست آنکتاد درباره ی نقش علم، فناوری و نوآوری در تسریع بازیابی و جبران همه گیری کرونا در مقر سازمان ملل متحد در ژنو عنوان کرد: از تعامل و تبادل علم و فناوری با تمامی کشورهای علاقه مند، استقبال می نماییم و دیپلماسی علمی را یکی از ابزارهای کلیدی همکاریهای بین المللی می دانیم.

وی با ارائه گزارشی درباب وضعیت علم و فناوری ایران اظهار داشت: ایران از زمان های قدیم به علت سهم چشم گیر در علم و فناوری شهرت داشته است. با این وجود، کشور ما در طول قرون گذشته، وقفه نسبتا طولانی را تجربه کرده است. خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ توجه زیادی به هموار کردن مسیر بوسیله سرمایه گذاری زیاد در زمینه های علم، فناوری و نوآوری در ایران صورت گرفت.

وی اضافه کرد: هم اکنون ایران بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو دارد که از این تعداد حدود ۵۰ درصد دختر و بیش از ۷۵۰ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعال می باشند. حدودا ۳۰ درصد از اعضای هیئت علمی ما، دانش پژوهان زن هستند.

حمایت از نوآوری و فناوری

صالحی افزود: در دو دهه اخیر دولت ایران سیاست ها و برنامه های مختلفی را برای پشتیبانی از نوآوری و ایجاد یک محیط فناورانه، طراحی و اجرا کرده است. هم اکنون بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری های پیشرفته مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال می باشند.

به گفته وی، علاوه بر این، ۵۸ پارک علم و فناوری، ۲۴۰ مرکز رشد، ۶۱ صندوق علم و فناوری بعلاوه ۵۵ شتاب دهنده تخصصی، قسمتی از دستاورد بزرگ کشور ما در زمینه سیاست های علم و فناوری است. علاوه بر این، استارتاپ های نوآور مختلفی وجود دارند که در این محیط فناورانه، درحال رشد و توسعه هستند.

وی اضافه کرد: ایران از نظر انتشارات علمی در رتبه جهانی، پیشرفت های شایان توجهی داشته و رتبه اول در غرب آسیا و رتبه پانزدهم در جهان را به خود مختص کرده است. نقش زنان و دختران تحصیلکرده ما در این رشد انکارناپذیر است.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: باوجود تحریم های شدیدی که مقابل ما اعمال شد، ایران یکی از معدود کشورهایی بود که توانست برای تامین قسمتی از نیازهای ملی خود انواع واکسن های کرونا را تولید نماید. در این زمان چندین پروژه توسعه وتولید واکسن با استفاده از زمینه های تکنولوژیکی مختلف در ایران انجام شد. این واکسن ها برمبنای ویروس غیرفعال، پروتئین های نوترکیب، ناقل های ویروسی و فناوری های mRNA بودند. بااینکه تعدادی از این واکسن های توسعه یافته داخلی، در طول همه گیری مورد استفاده عمومی قرار نگرفتند، اما مطمئناً راه را برای بهره برداری از بسترهایی با کاربردهای دیگر، مانند ایمونوتراپی سرطان و ژن درمانی، هموار کردند.

وی تصریح کرد: چنین تلاشی به مشارکت های میان بخشی جدید نیاز داشت، که منجر به ظهور زیست بوم دارویی جدید، شامل شرکای مالی، و همکاریهای موثر در بخشهای نظارتی، تحقیق و توسعه و تولید شد. این زیست بوم، بعد از بلوغ، ابزاری باارزش برای پیشرفت های پزشکی در آینده، همچون واکنش های سریع به همه گیری های احتمالی آینده خواهد بود.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: ایران نه فقط تجهیزات مورد نیاز مانند دستگاههای ونتیلاتور، اکسیژن ساز، سی تی اسکن و غیره را ساخت، بلکه آنها را به خیلی از کشورهای دیگر نیز صادر نمود. باوجود مشکلات ذکر شده، ما با کمک زیرساخت های قدرتمند خود که برای چنین شرایطی فراهم شده بود، هیچ گاه فعالیتهای تحقیقاتی، فناوری و آموزشی خودرا در طول همه گیری متوقف نکردیم.

صالحی تصریح کرد: ایران در شیوع اخیر ویروس کرونا کمترین تعداد تلفات را داشته است و تعداد زیادی از روزها، مرگ و میر، صفر بوده و همین طور کمترین تعداد مبتلایان را به جا گذاشته است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در حالیکه این بیماری همه گیر موانع زیادی را برای جامعه ایران ایجاد کرد، اما به رشد ما در حوزه های مختلف همچون آموزش الکترونیکی کمک کرد. به نظر می آید که با عنایت به اهمیت یادگیری از راه دور مبتنی بر زمینه های الکترونیکی، ما وارد مرحله کاملاً جدیدی از آموزش شده ایم. بنابراین، بااینکه همه گیری این بیماری حدودا رو به انتها است، انتظار داریم به این نوع آموزش به عنوان مکمل روش های سنتی توجه بیشتری شود. در نتیجه، راهبردهای زیر به وسیله سیستم آموزشی ایران به کار گرفته شده است:

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: در دوران پسا کرونا، تمرکز ما بر تبدیل سیستم آموزشی سنتی به ترکیبی معطوف خواهد بود. هدف از ایجاد سیستم یادگیری ترکیبی، افزایش کیفیت آموزش و مشارکت فعال دانشجویان است.

وی تصریح کرد: برای رفع چالش های برجای مانده از فناوری مبتنی بر وبینار، ارتقای آموزش تعاملی و تجهیز کلاس ها به فناوری های نوین ضروری می باشد. با عنایت به پیشرفت های گذشته و درس های آموخته شده، سرمایه گذاری در این حوزه تقویت شده است.

صالحی در ادامه اظهار داشت: ما قویاً معتقدیم که تولید دانش، رفاه اجتماعی مردم را به شدت بهبود خواهد بخشید. ازاین رو، دانشمندان نباید محدود به مرزهای جغرافیایی گردند، بلکه باید متعلق به همه بشریت باشند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران اعتقاد دارد از مرزهایی که دانش پژوهان و دانشمندان، بازرگانان و گردشگران عبور میکنند، سربازان و نیروهای نظامی عبور نخواهند کرد؛ بدین سبب دیپلماسی علمی بطور قطع قطعه گمشده دیپلماسی های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی است.

وی تصریح کرد: تولید و مصرف دانش، ستون فقرات منافع مشترک و وحدت انسان ها است. بر این اساس منافع همه بشریت بوسیله تولید علم و فناوری تامین می شود و همه انسان ها، ذی نفعان اندوخته دانش بشری هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه علم و فناوری، توسعه پایدار با نگاهی آینده نگر به انسان و محیط زیست است. در این خصوص از تعامل و تبادل علم و فناوری با تمامی کشورهای علاقه مند استقبال می نماییم و دیپلماسی علمی را یکی از ابزارهای کلیدی همکاریهای بین المللی می دانیم.

وی اظهار داشت: ایران آمادگی خودرا برای ارتقای همکاریهای علمی و فناوری بوسیله تبادل پژوهشگران و دانشمندان، تامین مالی مشترک و اشتراک زیرساخت ها و نیز برگزاری برنامه های تبادل فناوری بین کشورهای علاقه مند اعلام می کند.

صالحی اظهار داشت: ما بر این باوریم که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار خصوصاً در همه سطوح و تسریع روند بازیابی و جبران همه گیری، علم و فناوری نقش مهمی ایفا می کند که هیچ کس نمی تواند از آن چشم پوشی کند. بنابراین، با در نظر گرفتن این که دستیابی به اهداف توسعه پایدار و جبران همه گیری، اولویت همه کشورها خصوصاً کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته است، انتقال فناوری باید در دستور کار بین المللی قرار گیرد تا کشورهای درحال توسعه خصوصاً کشورهای کمتر توسعه یافته بتوانند با چالش ها مقابله کنند. کشورهای توسعه یافته باید انعطاف بیشتری در حوزه انتقال فناوری از خود نشان دهند.

این دانشمند پراستناد یک درصد جهانی اظهار داشت: ما معتقدیم که سازمان ملل متحد می تواند نقش مهمی در عرصه های انتقال فناوری ایفا کند. در حقیقت، اراده سیاسی کشورها، خصوصاً کشورهای توسعه یافته، به کشورهای درحال توسعه برای مقابله با چالش های پیش رو خصوصاً در همه گیری احتمالی آینده و دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می نماید. این امر زمانی تحقق می یابد که تعاملات با چارچوب مناسب در یک بستر توانمند، مولد و مستعد شکل گیرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، صالحی در انتهای سخنان خود عنوان کرد: مجدداً تاکید می کنم علاوه بر چالش های پیاپی، همچون جبران زیانهای ناشی از همه گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی، تحریم های یک جانبه که ضد منشور سازمان ملل متحد و مقررات بین المللی است، مانع از دستیابی کشورهای تحریم شده به اهداف توسعه پایدار شده است. بنابراین، از کشورها خواسته می شود که از اعلام و اعمال هرگونه تحریم یکجانبه اجتناب کنند.





منبع:

1402/01/14
09:26:11
0.0 / 5
478
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , امنیت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
سی دس دریا