سی دی دریا

هوش مصنوعی 3 خلبان قهرمان را شکست داد!

هوش مصنوعی 3 خلبان قهرمان را شکست داد!

سی دی دریا: یک پهپاد مچهز به هوش مصنوعی در مسابقه با پهپادهای تحت کنترل سه خلبان قهرمان توانست آنها را شکست دهد.


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، هوش مصنوعی با شکست دادن انسانها در همه چیز از شطرنج و «گو»(Go) گرفته تا «استارکرفت»(StarCraft) و «گرن توریسمو»(Gran Turismo)، مهارت خودرا در بازی افزایش داده و قهرمانان جهان را در ورزش های واقعی شکست داده است.
بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی گوگل قهرمان "گو" جهان را شکست داد
شکست بهترین رانندگان برابر هوش مصنوعی در یک بازی ویدئویی
تازه ترین انسان هایی که حس شکست خوردن از هوش مصنوعی را تجربه کرده اند، سه خلبان متخصص پهپاد هستند و از الگوریتمی شکست خوردند که یاد گرفته بود پهپاد را در راه مسابقه سه بعدی با سرعت سرسام آور و بدون تصادف به پرواز درآورد یا حداقل زیاد تصادف نکند.
الگوریتم «سوئیفت ای آی»(Swift AI) که توسط پژوهشگران «دانشگاه زوریخ» ابداع شده است، در ۱۵ مسابقه از ۲۵ مسابقه در مقابل قهرمانان جهان پیروز شد و سریع ترین دور را در مسیری ثبت نمود که در آن پهپادها به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسند.
«الیا کافمن»(Elia Kaufmann) از پژوهشگران پروژه سوئیفت اظهار داشت: این نخستین باری است که یک ربات مجهز به هوش مصنوعی، قهرمانان انسان را در یک ورزش فیزیکی واقعی که برای انسان و توسط انسان طراحی شده است، شکست می دهد.
این مسابقه شامل پرواز یک پهپاد در یک مسیر پر از دروازه هایی است که برای جلوگیری از تصادف باید بصورت بی نقص از آنها عبور کرد. خلبانان، مسیر را در ویدیوی ارسالی از دوربین نصب شده روی پهپاد مشاهده می کنند.
کافمن و همکارانش، مجموعه ای از مسابقات را بین سوئیفت و «توماس بیتماتا»(Thomas Bitmatta)، «ماروین شاپر»(Marvin Schäpper) و «الکس وانور»(Alex Vanover) سه قهرمان مسابقه پهپادها برگزار کردند. خلبانان انسان قبل از مسابقه، یک هفته فرصت داشتند تا تمرین کنند. این در حالی بود که سوئیفت در یک محیط شبیه سازی شده با یک نسخه مجازی از مسابقات آموزش دید.
سوئیفت از روشی به نام یادگیری تقویتی عمیق برای یافتن دستورات بهینه استفاده نمود. از آنجائیکه این روش بر آزمون و خطا متکی است، پهپاد صدها بار در تمرین سقوط کرد اما چون این یک شبیه سازی بود، پژوهشگران بسادگی می توانستند پروسه را از سر بگیرند.
سوئیفت در طول مسابقه، ویدئویی را از دوربین پهپاد به یک شبکه عصبی ارسال می کرد تا دروازه های مسابقه را تشخیص دهد. این اطلاعات با خوانش های یک سنسور ترکیب شدند تا موقعیت، جهت یابی و سرعت پهپاد را تخمین بزنند. سپس، این تخمین ها به شبکه عصبی دوم داده شدند تا دستورات ارسالی به پهپاد را بررسی کند.
تحلیل و بررسی مسابقات نشان داد که سوئیفت در شروع مسابقه بطور مداوم سریع تر بوده و نسبت به خلبان های انسان، مسیر را سریع تر دور زده است. سریع ترین دور سویفت در ۱۷.۴۷ ثانیه انجام شد که نیم ثانیه سریع تر از خلبان انسان بود اما سوئیفت شکست ناپذیر نبود. این الگوریتم در ۴۰ درصد از مسابقات خود در مقابل انسان ها شکست خورد و چندین بار سقوط کرد. به نظر می رسید که پهپاد نسبت به تغییرات محیطی مانند نور حساس است.
قهرمانان جهان، احساسات متفاوتی را نسبت به این مسابقات داشتند. بیتماتا اظهار داشت: این سرآغاز چیزی است که می تواند کل جهان را تغییر دهد. از طرف دیگر، من یک مسابقه دهنده هستم و نمی خواهم هیچ چیزی سریع تر از من باشد. مسابقه دادن با یک ماشین، احساس متفاوتی دارد برای اینکه می دانید که ماشین خسته نمی شود.
یک پیشرفت کلیدی این است که سوئیفت می تواند با چالش های دنیای واقعی مانند ‌پریشانی آیرودینامیکی، تاری دوربین و تغییرات روشنایی کنار بیاید. این مشکلات می توانند سیستم هایی را که تلاش می کنند یک مسیر از پیش محاسبه شده را دنبال کنند، سردرگم سازند. کافمن اظهار داشت که همین رویکرد می تواند به پهپادها برای جستجوی افراد در ساختمان های درحال سوختن یا بازرسی کردن از سازه های بزرگ مانند کشتی ها کمک نماید.
ارتش علاقه شدیدی به پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی دارد اما متقاعد نشده است که این فناوری، نتایج مهمی را برای جنگ داشته باشد. دکتر «الیوت وینتر»(Elliot Winter) مدرس ارشد حقوق بین الملل در دانشکده حقوق «دانشگاه نیوکاسل» اظهار داشت: ما باید مراقب باشیم که تصور نکنیم پیشرفت هایی از این دست می توانند به آسانی در پهپادهای نظامی یا سیستم های تسلیحاتی خودکار جا بگیرند و فرآیندهای حیاتی مانند هدف گیری را انجام دهند.
«آلن وینفیلد»(Alan Winfield) استاد اخلاق ربات اظهار داشت: بااینکه هوش مصنوعی کاربردهای نظامی اجتناب ناپذیری دارد اما من مطمئن نیستم که نهایتاً چگونه می تواند به نفع ارتش باشد. شاید تنها مزیت، داشتن گروهی از پهپادها باشد که هواپیما را از نزدیک دنبال می کنند.
کافمن نیز به همین ترتیب بدبین است. وی ادامه داد: تقریباً همه پهپادها در میدان های جنگ و در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند یا به عنوان شناسایی کننده و سلاح مقابل اهدافی که کند حرکت می کنند یا ثابت هستند، استفاده می شوند.



منبع:

1402/06/11
08:22:13
0.0 / 5
476
تگهای خبر: آموزش , بازی , شبكه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سی دس دریا