با حمایت صندوق نوآوری تشكیل می شود؛
کنسرسیوم شرکت های حوزه بازی های ویدئویی برای اجرای پروژه های ملی
سی دی دریا: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل کنسرسیومی از شرکت های فعال در عرصه بازی های ویدئویی برای انجام پروژه های بزرگ ملی حمایت کرد.
به گزارش سی دی دریا به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست مشترک تعدادی از مدیران شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه بازی های ویدئویی با رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، دکتر سیاوش ملکی فر معاون توسعه و دکتر مجتبی زارع مهرجردی سرپرست معاونت سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سید محمدحسین سجادی نیری رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر، مسعود حسن لو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری در محل صندوق اجرا شد.
حمایت جدی صندوق نوآوری و شکوفایی از صنایع خلاق
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این جلسه با اشاره به اهمیت حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: این حوزه به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست این که حوزه فرهنگی و تولید محتوا، فرهنگ ساز است و از طرف دیگر، این حوزه از بُعد اقتصادی حائز اهمیت می باشد و آمارها، از گردش مالی خوب حوزه صنایع خلاق حکایت دارند.
خیاطیان اشاره کرد: در مسائل بنیادی باید از ابزار نوین بهره گرفت و صنایع خلاق دراین زمینه می تواند نقش آفرینی کند. حتی علوم انسانی اگر بخواهد به شکل کاربردی در کشور توسعه پیدا کند، باید از ظرفیت صنایع خلاق استفاده نماید.
وی با اشاره به قرار گرفتن صنایع خلاق در میان دانش بنیان ها اشاره کرد: صنایع خلاق، یک نیاز و ضرورت برای کشور شمرده می شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می نماییم. تلاش می نماییم برای پشتیبانی از توسعه این حوزه خصوصاً در بخش بازی های ویدئویی، بسته ویژه ای را برای شرکت های دانش بنیان تدوین نماییم که در این بسته، بحث صادرات نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بُعد تامین مالی باید جلسات مشترکی میان فعالان حوزه بازی کشور و همکاران صندوق برای آشنایی و بهره مندی حداکثری از خدمات صندوق اجرا شود.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در بخش تنظیم گری نیز بنیاد بازی های کامپیوتری باید ورود کند و ما نیز در صندوق آمادگی داریم در تعامل با دولت و مجلس و در صورت نیاز، زمینه تصویب قانون برای پشتیبانی از فعالان این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم. در کنار توجه به بحث های صادراتی در عرصه بازی و تولید محتوا و بازی هایی که برای کشورهای دیگر نیز قابل استفاده باشد، باید به حوزه تولید محتوا و خلق ارزش در این بخش توجه ویژه شود.
خیاطیان با اشاره به ضرورت برنامه ریزی جامع برای انجام یک کار بزرگ در این زمینه اظهار داشت: با یک اولویت بندی دقیق و همکاری مشترک چندجانبه، شاخص هایی را برای رشد حوزه بازی در یک بازه زمانی مشخص تعیین نماییم. در این بخش می توانیم با همکاری چندجانبه، کنسرسیومی به وجود آورده و حتی پایگاه هایی در خارج از کشور ایجاد نماییم، به شرط این که ریشه تولید در داخل کشور باشد. این اقدام علاوه بر کمک به جهش قابل توجه در عرصه بازی سازی، می تواند زمینه حفظ و نگه داشت نیروی انسانی فعال در این زمینه را فراهم آورد.
تدوین برنامه حمایتی در صندوق نوآوری با مشارکت فعالان حوزه بازی سازی
دکتر سید محمدحسین سجادی نیری، رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر نیز در این جلسه با اشاره به دغدغه و توجه دکتر خیاطیان به حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: باتوجه به دغدغه رئیس صندوق نوآوری نسبت به حوزه فرهنگی و صنایع خلاق، قرار شد هر ماه جلسه ویژه ای به یکی از حوزه های صنایع خلاق (مد و پوشاک، اسباب بازی، انیمیشن، بازی های ویدئویی و..) اختصاص یابد و امروز میزبان شرکت های دانش بنیان حوزه بازی های ویدئویی هستیم.
وی اضافه کرد: ضروریست جلساتی بمنظور آشنایی هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه بازی با ظرفیتهای موجود در صندوق نوآوری و شکوفایی ترتیب داده شود. باتوجه به ظرفیتهای موجود در صندوق، می توانیم برنامه مشترکی برای توسعه حوزه بازی سازی تدوین نماییم.
سجادی نیری با اشاره به موضوع تدوین بسته حمایتی در تعامل و همفکری با فعالان حوزه بازی سازی اظهار داشت: این بسته با شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، می تواند زمینه پیشرفت حوزه بازی سازی را فراهم آورد.
امکان بهره مندی شرکت های دانش بنیان حوزه بازی از بسته های حمایتی برنامه جهش تولید دانش بنیان
دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه با اشاره به خدمات متنوع صندوق برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: وظیفه اصلی صندوق، پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان است. خدمات متنوعی را در عرصه های تسهیلات، توانمندسازی، سرمایه گذاری و ضمانت نامه به این شرکتها ارائه می نماییم.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه بازی می توانند از تسهیلات مختلف صندوق همچون تسهیلات بسته های حمایتی که برای سال ۱۴۰۳ تدارک دیده شده اند، بهره گیرند. به عنوان مثال شرکت های دانش بنیان نوپا می توانند از وام قرض الحسنه بسته ۱۰۰۰ فناور برای خرید تجهیزات و سرمایه در گردش بهره گیرند. شرکت های دانش بنیان بزرگ تر می توانند از تسهیلات بسته توانا یا جهش بهره گیرند. در عین حال از حضور هیات های تجاری و حضور شرکت های در نمایشگاه های داخلی و خارجی (به صورت مستقل یا در قالب پاویون) حمایت می نماییم که این اقدامات به توسعه بازار این شرکتها کمک می کنند.
ایجاد صندوق تخصصی در عرصه بازی سازی در کشور
مسعود حسن لو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی نیز در این جلسه اظهار داشت: اعداد و ارقامی که در دنیا در عرصه بازی مبادله می شود، نشان دهنده اهمیت این حوزه است. یکی از عناوینی که صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند به آن ورود کند، بحث تقویت سرمایه گذاری در این زمینه در بخش های سرمایه گذاری پیش بذری (pre-Seed Funding) و سرمایه گذاری بذری (Seed Funding) است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی اشاره کرد: در عرصه اکوسیستم بازی با یک اکوسیستم فعال اقتصادی مواجه هستیم و مخاطبان اصلی این حوزه، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستند. در بعضی از گزارش ها، گردش مالی حوزه بازی در کشور ۲۰ همت اعلام شده است.
حسن لو، ایجاد یک صندوق تخصصی در عرصه بازی سازی در کشور را یکی از نیازهای جدی این حوزه عنوان نمود.
فرصت های خوب سرمایه گذاری در بخش بازی های موبایلی و کامپیوتر ای
محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری نیز با اشاره به این که حدود ۴۰ درصد خرید مردم در بخش بازی های موبایلی به بازی های ایرانی اختصاص دارد که این سهم قابلیت بهبود بیشتر را دارد، تاکید کرد: فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در بخش بازی های موبایلی و کامپیوتری در کشور وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد بازی های کامپیوتری اضافه کرد: می توانیم رویدادهای سرمایه گذاری در بعضی استانهای دارای ظرفیت همچون استانهای البرز و خراسان رضوی برگزار نماییم.
در ابتدای این جلسه، مدیران عامل شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه بازی سازی، پیشنهادها و دغدغه های همچون افزایش ارائه تسهیلات به بازی سازان، مشکل مهاجرت و دشواری نگه داشت نیروی متخصص حوزه بازی، ضرورت توجه به آموزش نیروی انسانی، اهمیت تاسیس صندوق سرمایه گذاری تخصصی در عرصه بازی، مشکلات فیلترشدن گوگل پلی و دسترسی به اینترنت آزاد را مطرح نمودند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب