سی دی دریا

از نگهداشت سرمایه ها تا تقویت نظام تامین مالی

از نگهداشت سرمایه ها تا تقویت نظام تامین مالی

سی دی دریا: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه خود به مجلس شورای اسلامی 10 چالش اصلی در این وزارتخانه را احصا و برای رفع آنها نیز 10 برنامه راهبردی پیشنهاد داده است.


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، لیست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم ۲۱ مردادماه توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رییس جمهور به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد. روند بررسی برنامه های وزرا نیز از روز شنبه (۲۷ مرداد) و با حضور مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی شروع شد و این روند تا پایان هفته جاری ادامه دارد.
حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.
از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و قسمتی از دولت سیزدهم)، بعد از محسن حاجی میرزایی و قبل از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرائی مختلفی در وزارت علوم بر عهده داشته است.
چارچوب تدوین برنامه پیشنهادی
سیمایی صراف به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برنامه ای برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه کرده است. این برنامه برای تحقق اهداف کلان و تکالیف مقرر در قوانین و اسناد بالادستی حوزه علم، فناوری و نوآوری و مقابله با مسائل و چالش های کلیدی حوزه طراحی شده است.


۵ هدف کلان برنامه پیشنهادی
برنامه پیشنهادی وزیر علوم در عرصه علم، فناوری و نوآوری پنج هدف کلان دارد. ارتقای اقتصادی و اجتماعی، تمدن سازی اسلامی – ایرانی، اقتدار سیاسی و امنیت عمومی، مرجعیت علمی و فناوری، پاسخ به تحولات و نیازهای جامعه پنج هدف کلان سیمایی صراف برای توسعه علم، فناوری و نوآوری در دولت چهاردهم است.


۱۰ چالش کلیدی وزارت علوم
سیمایی صراف در برنامه پیشنهادی خود باتوجه به ضرورت شناسایی چالش ها و مسائل کلیدی، گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳ را مبنای کار خود قرار داده است.
نبود ارتباط موثر بین جامعه و صنعت، مساله محور نبودن پژوهش ها، موثر نبودن شیوه ها و ابزارها در نظام آموزش عالی، مهاجرت نخبگان، نبود شبکه منسجم بین دانشگاه با حوزه های دیگر، ضعیف در انسجام و هماهنگی سیاست گذاری و اداره نظام آموزش عالی، ارجحیت کمیت بر کیفیت در توسعه آموزش عالی، عملکرد ضعیف آمایش سرزمینی در توسعه آموزش عالی، تعاملات ضعیف علمی با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی معتبر و نگاه هزینه ای و فوق برنامه به آموزش عالی همچون چالش هایی بود که وزیر پیشنهادی برای نظام آموزش عالی کشور به آن اشاره نموده است.


اولویت های راهبردی وزیر پیشنهادی علوم
وزیر پیشنهادی علوم بعد از احصای مسائل و چالش های نظام آموزش عالی کشور برای تحقق اهداف کلان ۱۰ اولویت های راهبردی را تعریف کرده است. این اولویت ها عبارتند از ارتقای نظام حکمرانی، تقویت نظام تامین مالی، تحقق مرجعیت علمی، تقویت نظام آموزش هدفمند و مهارت آفرین، نگهداشت سرمایه انسانی، توسعه همکاریهای علمی و فناوری، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، تقویت زیرساخت های علم، هوشمند سازی آموزش عالی و تقویت هویت فرهنگی – تربیتی و اندیشه اسلامی ایرانی.



در ادامه به تعدادی از برنامه های عملیاتی وزیر علوم پیشنهادی برای حل چالش های نظام آموزش عالی اشاره می نماییم. برای مشاهده جزییات برنامه پیشنهادی حسین سیمایی صراف برای تصدوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اینجا بارگذاری شده است.
تقویت نظام تامین مالی علم و فناوری
تامین منابع پایدار و قابل اطمینان بمنظور انجام امور پژوهش و فناوری در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی همیشه یکی از دغدغه های مسئولان است. وابستگی شدید دانشگاه ها و موسسات پژوهشی به منابع دولتی این امر را با چالش های بیشتری مواجه کرده است. موضوع درآمدزایی و تامین منابع مالی از منابع غیردولتی برای اجرای برنامه های پژوهش و فناوری از اهداف توسعه نسل سوم و چهارم دانشگاه ها مطرح بوده است.
در همین راستا وزیر پیشنهادی علوم در برنامه عملیاتی خود استفاده از ظرفیتهای قانونی و بهره گیری از اختیارات سازمان های نظارتی برای افزایش اعتبارات سالیانه پژوهش و فناوری، تامین منابع مالی بوسیله درآمدهای پایدار و مستمر کشور همچون درصدی از فروش نفت و گاز، هدایت و تشویق خیران برای هزینه در توسعه علم و تکنولوژِی، پشتیبانی از صندوق های پژوهش و فناوری و خطرپذیر در بخش خصوصی و غیردولتی را برای حل چالش دانسته است.
همچنین سیمایی صراف استفاده از فاینانس برای خرید تجهیزات تحقیقاتی، ایجاد و توسعه صندوق های تامین مالی مبتنی بر گرنت با محوریت توسعه علمی و پژوهش، تنوع بخشی به شیوه ةای تامین مالی و تسهیل گری در وضعیت جذب منابع غیردولتی، استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در دانشگاه ها، افزایش بودجه پژوهش و فناوری از اعتباری عمومی و جداشدن بودجه تامین هزینه امور دانشجویی از بودجه جاری دانشگاه ها را از دیگر راهکاری عملیاتی برای تقویت نظام تامین مالی علم و فناوری بیان کرده است.
نگهداشت سرمایه انسانی و اجتماعی
توانمندسازی و نگهداشت سرمایه انسانی خصوصاً نخبگان و استعدادهای درخشان و اساتید از برنامه های هر نظام آموزش عالی کارآمد است.
سیمایی صراف نیز برای حل چالش نگهداشت سرمایه انسانی ۱۵ برنامه اعلام نموده است. شفاف سازی مسیر شغلی استعدادهای درخشان به شرط حفظ پویایی بوسیله بورسیه های تضمین شغلی، ایجاد سامانه شناسایی و رصد وضعیت نخبگان در دانشگاه های و پشتیبانی از آنها، تشکیل کارگروهی برای اجرای برنامه رسانه ای برای امیدآفرینی و ایجاد روحیه حل مساله در نخبگان، توجه به معیشت اعضاء هیات علمی خصوصاً در بخش مسکن و پرداخت پژوهانه ماهیانه به دانشجویان استعداد درخشان و نخبه در ازای فعالیت پژوهشی تمام وقت همچون برنامه های عملیاتی ارائه شده است.
وزیر علوم پیشنهادی همین طور تحول در بخشنامه ارتقای اعضاء هیات علمی، بازبینی نظام جبران خدمت اعضاء هیات علمی، بکارگیری حداقل ۲۰ درصد از دانشجویان دکتری به عنوان محققان استادمحور، شنای و حفظ نخبگان داخل کشور بوسیله بکارگیری در عرصه های علمی مختلف، طراحی سامانه شناسایی دانشجویان سرآمد، افزایش کمی امریه های سربازی برای فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد، دکتری و پسادکتری و طراحی مسیر جذب اعضاء هیات علمی بوسیله دوره های پسادکتری را برای نگهداشت سرمایه انسانی به مجلس شورای اسلامی اعلام نموده است.
توجه به توسعه همکاری علمی و فناورانه
سیمایی صراف در برنامه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم توجه ویژه ای به توسعه همکاری علمی و فناورانه داشته است و در همین جهت نزدیک به ۴۰ برنامه راهبردی برای این مساله ارائه کرده است.
مهمترین برنامه های راهبردی ارائه شده عبارتند از مقدم قراردادن دیپلماسی علمی بر دیپلماسی سیاسی، پشتیبانی از دانشگاه ها جهت راه اندازی شعب در کشورهای منطقه، ایجاد ظرفیت صادرات نیروی انسانی ماهر بجای مهاجرت نخبگان، ایجاد فرصت های مطالعاتی پژوهشی و کارآموزی در موسسات تحقیقاتی بین المللی، عضویت در نهادهای منطقه ای و بین المللی، ارتقای جایگاه رایزنان دانشجویی به رایزنان علمی و فناوری و همکاری با نهادهای بین المللی برای اعتبارسنجی و تایید مدارک دانشگاهی ایران.
برنامه های راهبردی کاربردی سازی دانش
سیمایی صراف برای افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی که با کاربردی سازی دانش و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی محقق می شود نیز برنامه عملیاتی ارائه کرده است.
در برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی علوم دوره های پسادکترای «کاربردی»، «صنعتی» و فناورانه، پشتیبانی از ثبت اختراعات ملی و بین المللی، تدوین و اجرای بیمه پژوهش و فناوری برای پوشش ریسک طرح های تحقیقاتی، گسترش دوره های فرصت مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت و بازاریابی کارها و ماموریت های پژوهشگاه ها، مراکز پژوهشی با هدف ماموریت گرایی برای کاربردی سازی دانش ارائه شده است.



منبع:

1403/05/29
11:39:15
0.0 / 5
203
تگهای خبر: آموزش , امنیت , بازی , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
سی دس دریا