سی دی دریا

تدوین پیش نویس آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و هنر

تدوین پیش نویس آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و هنر

به گزارش سی دی دریا، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تدوین پیش نویس آیین نامه ارتقا درحوزه علوم انسانی و هنر اطلاع داد و اظهار داشت: این آئین نامه با اهداف کلانی همچون بومی سازی، روزآمدی، کار آمدی و اسلامی سازی علوم انسانی تطابق دارد.


به گزارش گروه علمی ایرنا از شورایعالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۲۳۶ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با ریاست سعیدرضا عاملی و با حضور دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تدوین آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر اظهار نمود: در این آئین نامه ارتقا، باید اصول دهگانه و مأموریت چهارگانه علوم انسانی به صورت کامل لحاظ شود. این اصول علاوه بر آن ۱۰ اصل تصویب شده ای که داریم، باید در چهار ساحت فرهنگ، آموزش، پژوهش و مدیریت مورد توجه قرار گیرد. بعنوان مثال، اگر ما اصل خانواده محوری را در ساحت فرهنگ بگنجانیم، نباید این اصل در ساحت آموزش و پژوهش نادیده گرفته شود. این نکته خیلی مهم است که این ۱۰ اصل باید در همه چهار ساحت موجود درنظر گرفته شود.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت: در دانشگاه ها دروس عمومی داریم که هر کدام مأموریت های خاص خویش را دارند، مانند درس معارف. علاوه بر اهمیت آموزش و پژوهش در این دروس، باید به مقوله تربیت دینی هم توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی تصریح کرد: معلمان و اساتید این دروس باید متوجه این مورد باشند که گاهی اوقات، دانشجویان با مسائل شبهه آمیز دست به گریبان هستند که می تواند اثرات مخربی بر روحیه و حتی زندگی آنها داشته باشد. آمارهایی از برخی دانشگاه ها نشان می دهند که برخی از دانشجویان به علت این شبهات، بشدت گرفتار مشکلات روحی می شوند. وظیفه اساتید معارف است که در این حوزه توجه ویژه ای داشته باشند و ما باید در ارزیابی های خود، امتیازات لازم برای انجام این وظیفه را درنظر بگیریم.

خسروپناه با تکیه بر ضرورت بازبینی در مأموریت های چهارگانه، اظهار داشت: در گذشته، ما به دنبال اسلامی سازی علوم انسانی بودیم، ولی در این طرح، این مفهوم به ارزش های اخلاقی و تعالیم اسلامی کاهش پیدا کرده است. به نظرم، اصطلاح «اسلامی سازی» باید دقیق تر بیان شود و تنها به اخلاق مداری و ارزش های اخلاقی محدود نشود. اسلامی سازی باید به معنای اصلاح و تصحیح علوم انسانی از منظر اسلامی باشد، نه به معنای تطابق با برخی ارزش ها.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: توضیحات بیشتری در این حوزه ضروری است تا از انحراف مفهوم «اسلامی سازی» جلوگیری شود. نباید این مفاهیم را به آسانی و بدون دقت کافی به کار ببریم. بطور دقیق تر، هدف ما اینست که اگر فردی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی فعالیت کند، امتیاز ویژه ای دریافت کند، نه این که فقط نداشتن مقاله در این حوزه باعث عدم ارتقا شود.

تدوین آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی با اهداف کیفی و بومی سازی

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این نشست در مورد تدوین آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر اظهار داشت: این مورد بر مبنای مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی به شورای تحول واگذار شده است. تدوین پیش نویس این آئین نامه، با اصول مشخصی از جانب مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور انجام گرفته است.
سعیدرضا عاملی اظهار امیدواری کرد که تا ۲۵ آذر پیش نویس نهایی آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر برای عرضه آماده شود.
وی اظهار داشت: تدوین این آئین نامه نیازمند دقت ویژه ای است، چون که حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر دارای ظرافت ها و خصوصیت های منحصربه فردی است که آنرا از سایر حوزه ها، مانند علوم تجربی، متمایز می کند.
عاملی افزود: یکی از تفاوت های عمده این حوزه ها با علوم تجربی، اهداف آموزشی آن هاست. آموزش در علوم انسانی بیشتر بر توانمندی های کیفی همچون فهم اجتماعی، تحلیل کنش های رفتاری و درک نظام های در رابطه با مدیریت و راهبردهای اجتماعی و فردی متمرکز است. این خصوصیت ها نیازمند روش های آموزشی و پژوهشی متفاوتی است که در آئین نامه ارتقا باید به صورت ویژه لحاظ شود.
وی اضافه کرد: بعنوان نمونه، در حوزه پژوهش، علوم انسانی و علوم اجتماعی بر روش های خاص خود متکی هستند. برخلاف علوم تجربی که از لابراتوار بعنوان ابزار اثبات استفاده می نماید، در اینجا ابزارهایی نظیر پیمایش های اجتماعی و تحلیل های کیفی در اولویت قرار دارند. بنابراین، آئین نامه باید انعکاس دهنده این تمایزات باشد.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به اینکه این آئین نامه اهداف مشخصی را دنبال می کند، اظهار داشت: برخلاف برخی آئین نامه ها که صرفا چارچوب های شکلی را مدنظر قرار می دهند، در اینجا ۱۶ هدف تعریف شده که کاملا با نگاه کیفی علوم انسانی و علوم اجتماعی همخوانی دارد.
عاملی اعلام نمود: این آئین نامه با اهداف کلانی همچون بومی سازی، روزآمدی، کارآمدی، و اسلامی سازی علوم انسانی تطابق دارد و از اصول مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی پیروی می کند. این ارتباط و پیوندها در جدول ها و مستندات به صورت دقیق مشخص شده است.

تدوین آئین نامه ارتقا در علوم انسانی با تاکید بر اخلاق مداری و همکاری علمی با کشورهای اسلامی

در ادامه نشست، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در رابطه با تدوین آئین نامه ارتقا در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر گزارشی عرضه داد.
سحر کوثری، چهار مبحث اصلی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را اخلاق مداری و ارزش های اسلامی، بومی سازی و توجه به مؤلفه های ایرانی، کار آمدی و روزآمدی و توجه ویژه به تحکیم علوم انسانی، اجتماعی و هنر با رویکرد اسلامی اعلام نمود و اظهار داشت: این اصول و سیاست ها هدف گذاری های اصلی آین نامه پیشنهادی را تعیین می کنند. اهدافی مانند تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایجاد امید در دانشجویان، ایجاد پویایی و نشاط در محیط های آموزشی، تاکید بر پژوهش و پژوهش های بنیادی و کاربردی با رویکرد آینده نگر و توجه به اخلاق، شایستگی علمی و مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی در آئین نامه مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: در آئین نامه پیشنهادی، تاکید ویژه ای بر نقش اعضای هیئت علمی در ایجاد تغییرات اجتماعی و حل مسائل جامعه و جهان اسلام درنظر گرفته شده است. بطور دقیق تر، در بندهای مختلف، امتیازهایی برای همکاری علمی با کشورهای اسلامی و ایجاد شبکه های علمی مجازی با این کشورها درنظر گرفته شده است.
کوثری اظهار داشت: از آنجائیکه در آئین نامه جدید تاکید زیادی بر اخلاق مداری و ارزش های اسلامی شده است، برای هر بخش از این اصول، سازوکارهای مشخصی جهت ارزیابی و اعطای امتیاز درنظر گرفته شده است. برای مثال، در مورد تأثیرگذاری اجتماعی، اگر یک عضو هیئت علمی در حل مسائل جامعه نقش مؤثری ایفا کند، این فعالیت در قسمت های مختلف آئین نامه مانند مقالات، مسئولیت اجتماعی و اجرای پروژه های علمی مشهود خواهد بود.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار داشت: در نهایت، این آئین نامه پیشنهادی با تاکید بر همکاری حوزه و دانشگاه، ایجاد امید در میان دانشجویان، و ارتقای شایستگی های علمی اعضای هیئت علمی بخصوص در زمینه های علوم انسانی و اجتماعی، به دنبال تحقق اهداف کلان علمی و فرهنگی کشور است.




منبع:

1403/08/29
12:25:16
0.0 / 5
41
تگهای خبر: آموزش , شبكه , فناوری , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
سی دس دریا