پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛
بهره گیری از ظرفیت های فضای سایبر برای دفاع از مقدسات اسلامی
به گزارش سی دی دریا گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی، روش های بهره گیری از ظرفیت های فضای سایبر را برای دفاع از مقدسات اسلامی در پرتو پویش اخیر برای تحریم محصولات فرانسوی در شبكه های اجتماعی بررسی كرد.
به گزارش سی دی دریا به نقل از مهر، کمتر از دو ماه پس از اقدام هفته نامه فکاهی فرانسوی شارلی ابدو در توهین به رسول اعظم (ص)، بار دیگر اهانت به مقدسات اسلامی و مسلمانان در این کشور اروپایی موجی از اعتراضات و واکنش ها در بین مسلمان را به دنبال داشته است. این اعتراضات و واکنش ها بخصوص پس از اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مراسم یادبود ساموئل پتی، معلم فرانسوی که ادعا شده بعد از نشان دادن کاریکاتورهای توهین آمیز مجله شارلی ابدو از پیامبر اسلام در کلاس درس به دانش آموزان خود، به قتل رسیده است و اقدام دولت این کشور در تعطیلی موقت بیشتر از ۵۰ مسجد و مرکز اسلامی، به راه افتاد. امانوئل مکرون در مراسم یادبود پتی ضمن خودداری از محکوم کردن اهانت به مقدسات اسلامی و مسلمانان، طی اظهارات اسلام هراسانه گفته بود که کشورش کاریکاتورهای توهین آمیز به حضرت محمد (ص) و اسلام را محدود نخواهد کرد. همچون وقایع مشابه در سال های اخیر، فضای سایبر به میدانی برای تقابل بین موافقان و مخالفان آزادی بیان به سبک غربی آن تبدیل گشته است. برای مثال، طرفداران این نوع از آزادی بیان استفاده از هشتگ هایی مانند «هشتگ من شارلی هستم»، هشتگ های «من پروفسور هستم» و «من معلم هستم» را به راه انداختند. لازم به ذکر است، بعد از حمله مسلحانه ۷ ژانویه ۲۰۱۵ به دفتر هفته نامه شارلی که ظاهراً در واکنش به توهین این نشریه به حضرت محمد (ص) صورت گرفته بود، استفاده از شعار «من شارلی (چارلی) هستم» و نسخه های آن به زبان های دیگر با هدف اعلام همبستگی با کارکنان هفته نامه مذکور در شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و فیسبوک رواج پیدا کرد و طی چند روز بعد از حمله مذکور به یکی از محبوب ترین هشتگ ها در تاریخچه فعالیت توئیتر تبدیل شد. در مقابل، کاربران شبکه های اجتماعی در چندین کشور عربی و اسلامی مانند کویت، قطر، فلسطین، مصر، الجزایر، اردن، عربستان سعودی و ترکیه با استفاده از هشتگ هایی نظیر «از خرید محصولات فرانسوی خودداری کنید» و «فرانسه را منزوی کنید» و هم به اشتراک گذاشتن لیست ها و تصاویر مختلف از محصولات فرانسوی، پویش تحریم محصولات فرانسوی با هدف وارد کردن فشار اقتصادی به دولت و کشور فرانسه را به راه انداخته اند، که طی مدت نسبتاً کمی در این شبکه ها وایرال شده است. شکل گیری چنین موجی در شبکه ها و رسانه های اجتماعی سبب شده است که خیلی از فروشگاه های زنجیره ای در این کشورها نسبت به جمع آوری محصولات فرانسوی، بخصوص محصولات غذایی فرانسوی، چه محصولات ساخت فرانسه و چه محصولاتی با برند فرانسوی، از قفسه ها و غرفه های خود اقدام نمایند. افزون بر این، برخی از نرم افزارهای کاربردی ارسال محصولات هم به این پویش پیوسته اند. انجمن مصرف کنندگان ترکیه هم اعلام نمود که بزودی نخستین برند فرانسوی مورد تحریم را معرفی خواهد نمود و بعد از آن هر هفته یک برند را به لیست تحریم خود اضافه خواهد کرد؛ ترکیه بازاری بزرگ برای خیلی از برندهای جهانی فرانسوی است و پویش تحریمی این چنینی می تواند آسیب قابل توجهی به این برندها وارد کند. پویش تحریمی اخیر صرفا نوعی واکنش به اظهارات ماکرون و محدودیت های پیش آمده برای مسلمان در فرانسه باقی مانده و هدف گسترده تری برای آن اعلام نشده است. هرچند هنوز برای پیشبینی نتایج و دستاوردهای این پویش تا اندازه ای زود است، اما احتمالاً پویش مذکور هم مانند اقدامات و تلاشهای مشابه قبلی نظیر تحریم محصولات دانمارکی در سال ۲۰۰۶ به دنبال اقدام نشریه دانمارکی یولاندز پوستن در انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر اکرم (ص)، به رغم تحمیل هزینه های ولو قابل ملاحظه به اقتصاد فرانسه، نمی تواند به شکل موثری مانع تکرار اهانت ها به مقدسات اسلامی شود. ازاین رو برای ایجاد نوعی رژیم بازدارندگی و فراتر از آن، نوعی رژیم پیشگیری در مقابل توهین کنندگان بالفعل و بالقوه به مقدسات اسلامی ضروریست مجموعه ای از اقدامات هماهنگ، منسجم و مستمر در ابعاد سخت، نیمه سخت و نرم مورد استفاده قرار گیرد. برای سازمان دهی چنین اقدامات هدفمندی تشکیل گروه های هواداری ضروری می باشد. اتحاد ضد ایران هسته ای و پروژه مقابله با افراط گرایی نمونه هایی از گروه های فشار و هواداری فعال در کشورهای غربی هستند که با هدف استفاده از روش های اقتصادی برای تحمیل فشار بر گروه های هدف به منظور تغییر رفتار آنها شکل گرفته اند. جنبش انزوا، عدم سرمایه گذاری و تحریم که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت رژیم اشغال گر قدس با استفاده از ابزارهای اقتصادی برای آخر دادن به اشغال فلسطین و رفع تبعیض های تحمیلی بر فلسطینیان است، نمونه ای دیگر از گروه های طرفداری اینچنینی است. در واقع، «اتحاد جهانی ضد اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی» که پیشنهاد تشکیل آن پیش از این مطرح شده بود، هم نوعی گروه طرفداری به حساب می آید. «اتحاد جهانی ضد اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی» باید ضمن شناخت خصوصیت های عصر فضای سایبری، بتواند با بسیج و ارتقای توانمندی های لازم از ظرفیت های این فضا در دستیابی موثر و کارا به اهداف مدنظر یعنی تنبیه توهین کنندگان به مقدسات اسلامی، ایجاد رژیم بازدارندگی در مقابل آنها و در نهایت، ایجاد رژیم پیشگیری در این حوزه از راه پیشبرد برنامه های خود بهره گیرد. برای نمونه، برای تهیه و به روزرسانی لیست سیاه مشتمل بر نام اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع المعامله به علت اهانت به پیامبر اعظم، این گروه می تواند از تجسس مبتنی بر منابع آشکار سایبری، بخصوص از راه جمع سپاری سایبری بهره برد. در نمونه ای دیگر، این گروه می تواند به موازات راه اندازی پویش های نام بردن و شرمنده کردن که با هدف تشویق اشخاص به انجام ندادن فعالیت مشخص، نظیر خودداری از خرید محصولات ممنوع المعامله یا خرید محصولات از اشخاص ممنوع المعامله انجام می شود، با استفاده از عملیات های تاثیرگذاری که توسط اینفلوئنسرها انجام می شود، جامعه هدف را به خرید محصولات جایگزین یا خرید از محصول از عرضه کنندگان جایگزین تشویق کند. مثلاً، این امکان وجود دارد محصولات غذایی ایرانی دست کم تا اندازه ای جایگزین محصولات فرانسوی در کشورهایی شوند که پویش تحریمی اخیر در آنها در جریان است. به این ترتیب، علاوه بر زیان های تحمیلی به شرکت های هدف تحریم، اخراج آنها از بازار و ممانعت از بازگشت آنها به بازار هم به لیست تنبیهات اضافه می شود. گسترش دامنه، افزایش شدت و استمرار مدت تنبیهات و مجازات ها در قبال موارد بالفعل توهین به مقدسات اسلامی و نمایش هوشمندانه وجود ظرفیت ها و توانمندی های لازم برای اعمال تنبیهات و مجازات های گسترده، شدید و مدت دار در جوامع اسلامی می تواند نوعی رژیم بازدارندگی در مقابل موارد بالقوه اهانت های اینچنینی در آینده را فراهم آورد.
منبع: cddarya.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب