سی دی دریا

پرواز نخستین هواپیماها با فناوری پوست کوسه

پرواز نخستین هواپیماها با فناوری پوست کوسه

به گزارش سی دی دریا، اختراعی که منجر به صرفه جویی سالانه حدود ۴۰۰ تن نفت سفید و بیشتر از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن برای هر هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER  می شود، بزودی روی هواپیماهای باربری خطوط هوایی سوئیس نصب خواهد شد.



به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، هفته گذشته، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) به شرکت لوفت هانزا تکنیک (Lufthansa Technik) مجوز داد تا از فیلمهای مخصوص صرفه جویی در مصرف سوخت «AeroSHARK riblet» روی دو نوع بوئینگ ۷۷۷ استفاده نماید. این فناوری که در ساخت آن از پوست کوسه الهام گرفته شده و بر پایداری سوخت متمرکز است، به صورت مشترک توسط لوفت هانزا تکنیک و شرکت شیمیایی BASF توسعه یافته و الان روی هواپیماهای باربری لوفت هانزا و خطوط هوایی بین المللی سوئیس (SWISS) نصب خواهد شد.

این پوشش به لطف ساختار سطحی خاص خود که از دنده های میکروسکوپی یا به اصطلاح ریبلت (riblet) تشکیل شده، مقاومت اصطکاکی سطح هواپیما را کاهش و در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار گاز دی اکسید کربن را حدود یک درصد می کاهد.

این بدان معناست که هر بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER که توسط سوئیس اداره می شود، با استفاده از این تکنولوژی سالانه در حدود ۴۰۰ تن نفت سفید و بیشتر از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن صرفه جویی می کند. بوئینگ ۷۷۷F هم با استفاده از این روش سالانه در حدود ۳۷۰ تن سوخت و ۱۱۷۰ تن دی اکسید کربن صرفه جویی خواهد نمود.


اولین پروازها با این تکنولوژی جدید شروع شده است
نخستین بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER این شرکت هواپیمایی سوئیسی مجهز به «AeroSHARK» در ماه اکتبر فعالیت روزانه خویش را شروع کرده است. نخستین پروازهای این هواپیما که در ایام هشتم و نهم سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۷ و ۱۸ شهریور) انجام شد، برای جمع آوری شواهد دقیق در خصوص عدم ایجاد اثرات منفی استفاده از فناوری «AeroSHARK» بر ایمنی بوئینگ ۷۷۷ صورت گرفت.

پروازهای اولیه با انجام چندین هفته ارزیابی داده ها دنبال شد. فرمان جدید صادر شده توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپا حالا به لوفت هانزا تکنیک اجازه می دهد تا فیلمهای ریبلت (riblet) خویش را بر وی تمام هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و ۷۷۷F نصب کند.
سورن استارک (Soeren Stark)، مدیر اجرایی لوفت هانزا تکنیک می گوید: تأیید «AeroSHARK» برای انواع بوئینگ ۷۷۷ گام مهمی در توزیع این تکنولوژی جدید برای پایداری بیشتر در حمل و نقل هوایی است.
نصب این فناوری بر چندین هواپیمای دیگر

«AeroSHARK» حالا بر روی دوازده فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و یازده هواپیمای ۷۷۷F سوئیس و لوفت هانزا کارگو نصب خواهد شد. انتظار می رود این تغییرات، سالانه بیشتر از ۲۵۰۰۰ تن از ردپای کربن لوفت هانزا را کم کند.

در سال ۲۰۲۰، لوفت هانزا نخستین پرواز باری ۱۰۰ درصد بدون کربن خویش را انجام داد.





1401/10/06
14:08:36
0.0 / 5
480
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
سی دس دریا